WHAT IS SUPERUNIKK?

QU'EST-CE QUE SUPERUNIKK ?



superunikk is a STUDIO for art CERAMICS AND TRANSMISSION OF A KNOW-HOW BASED ON THE INHERENT WISDOM OF THE HANDS

pottery as a medium for creative expression


Creation is intuitive and existential, its slowness a deliberate choice. It's more a quest for experience than for mastery, it's more negotiating with the material than taming it. It’s minimizing control to maximize research and discovery in a joyful dialogue with the matter.
Close your eyes to hear better your hands; choose to work with your left hand even though you're right-handed.
Find harmony in contrasts, celebrate imperfection, welcome chance and the unexpected.
The unique object in your hands tells a unique moment lived by my hands.

CERAMICS FOR THE HANDS AND FOR THE TOUCH


Many pieces combine two or three
different raw materials:
- white porcelain
- black stoneware
- white stoneware, fine chamotté or very rough chamotté.

The structure of an object is in one of the three raw materials. The decorations are most often in white or coloured porcelain, but sometimes also in black
stoneware.

The association of these different materials together with the variations in the finishes - raw glaze-free and glossy/matte/satin glaze - creates visual and sensory contrasts that invite to seize the object and explore its textures.

being an artist / designer / craftsman


For me, it's a state of mind more than a profession, that's why it is possible to be all of this at once.

It is a state of mind that consists of several elements

Curiosity:
An eager desire to know or learn about something.

Research:
A detailed study of a subject, especially in order to discover (new) information or reach a (new) understanding.

Experimenting:
Empiricism; try, test, check ideas, materials, shapes, etc.

Questioning:
Any initiative animated by a quest for knowledge; an inquiry or interrogation that favors discovery and evolution.


superunikk est un ATELIER-STUDIO Dédié AU FAÇONNAGE D’OBJETS UNIQUES EN Céramique ET A LA TRANSMISSION D’UN SAVOIR-FAIRE Fondé SUR LA SAGESSE INHÉRENTE DES MAINS

poterie comme un moyen d'expression artistique


La création pour moi est intuitive et existentielle, sa lenteur assumée.
C’est davantage une expérience qu’une maîtrise, c’est plus négocier que dompter. 
C’est contrôler un minimum pour rechercher et découvrir un maximum dans un dialogue joyeux avec la matière.
Fermer les yeux pour mieux entendre ses mains ; choisir de travailler de sa main gauche alors qu’on est droitier.
Trouver une harmonie dans les contrastes, célébrer l’imperfection, accueillir le hasard.
Un objet unique entre vos mains raconte une histoire unique vécue par les miennes.

Des céramiques pour les mains et pour le toucher


De nombreuses pièces associent deux voire trois matières premières différentes : 

- porcelaine

- grès noir

- grès blanc finement chamotté ou très gros chamotté 

 

La structure d’un objet est dans l’une des trois matières. Les décorations sont le plus souvent en porcelaine blanche ou colorée, mais parfois aussi en grès noir. 

 

L’association de ces matières très différentes ainsi que les variations dans les finitions - brutes sans émail, en émail brillant ou mat/satiné - crée des contrastes à la fois visuels et sensoriels qui invitent à saisir l’objet et à en explorer les textures.  

 

Les objets sont créés pour être touchés.

Etre artiste / designer / artisan


Pour moi, c’est un état d’esprit et non une catégorie professionnelle, c’est pour cela que l’on peut être tout cela à la fois.

C’est un état d’esprit qui se compose de plusieurs éléments :

Curiosité

Tendance qui porte à apprendre, à connaître des choses nouvelles ou cachées.

Recherche

L'ensemble des travaux qui tendent à la découverte de connaissances nouvelles.

Expérimentation

Empirisme ; essayer, tester, vérifier des idées, des matières, des formes, etc.

Questionnement

Le propre de toute démarche animée par une quête de savoir ; remettre en question et se remettre en question favorise la découverte et l’évolution.